Víte, co jsou antioxidanty?

Antioxidanty, volné radikály, oxidační stres…

S těmito pojmy se můžete setkat poměrně často – v televizi, v tisku, v odborných i ostatních zdrojích. Ale ruku na srdce, víte, co znamenají?

Přesně si pamatuji na okamžik, kdy jsem před lety začala studovat kurz výživového poradenství. Nevěděla jsem tenkrát o výživě skoro nic. Měla jsem za sebou úspěšnou proměnu – zhubnutí 18 kilogramů a obrovskou touhu dozvědět se o výživě co nejvíce. Chtěla jsem pomáhat lidem, aby dokázali změnit svůj život tak, jako se to povedlo mně. S výše uvedenými pojmy jsme se v kurzu setkali poměrně brzo, někdy při probírání základních živin. Vzpomínám si, jak jsem si tenkrát uvědomila, že je samozřejmě znám, takříkajíc „z doslechu“, ale nemám ani páru, co znamenají. A protože antioxidanty jsou látky, které pomáhají našemu zdraví, rozhodla jsem se na toto téma v době (bohužel stále) koronavirové napsat článek.

Předesílám, že téma je velmi obsáhlé a dalo by se jít hodně do hloubky. Protože ale chci, aby z těchto článků mohl čerpat kdokoliv a aby byla jasná podstata věci, uvedu zde jenom ty nejdůležitější skutečnosti.

Takže – máme tady spoustu otázek. Co jsou to volné radikály? Jak vznikají? Co způsobují v organismu? A naopak – jak fungují antioxidanty? Jaké nejdůležitější máme? Pojďme na to.

Volné radikály

Tak jako vlivem času a povětrnostních podmínek železo rezaví, sklo po letech křehne, dřevo vlhkem a s přispěním mikroorganizmů či živočichů trouchniví, tak i v lidský organismus se neustále opotřebovává. V organismu nepřetržitě probíhá okysličování a látková výměna a některé látky, které v důsledku těchto chemických reakcí vznikají, nejsou tělu vlastní, ba naopak jsou pro tělo velmi škodlivé. Tyto látky právě označujeme jako volné radikály.

Volné radikály jsou tedy látky, které působí škodlivě na lidský organismus.

Působí na biologicky významné sloučeniny a pozměňují strukturu buněk. Z fyzikálního hlediska jsou to částice, jejichž atomy či molekuly obsahují alespoň jeden orbital s nepárovým elektronem. Protože jsou to částice, kterým chybí jeden elektron, snaží se jej z okolních struktur znovu získat. Berou si tak elektrony z okolí, aby získaly stabilitu. Pokud se jim to podaří, dochází k poškození buněk, tuků, proteinů a dědičných bílkovin.

Předpokládá se, že každá buňka lidského těla musí denně zvládnout 10 000 útoků volných radikálů, které ničí všechno, co je v jejich blízkosti, hlavně proteiny, DNA a lipidy. Volné radikály jsou příčinou procesu stárnutí. Způsobují spoustu tzv. civilizačních nemocí, např. aterosklerózu, hypertenzi, diabetes mellitus, metabolické komplikace, nádory.

Existuje celá řada faktorů, které se podílejí na větším vzniku volných radikálů. Obecně mezi ně patří nezdravý způsob života, např.: cigaretový kouř, chemikálie, zkažené, přepálené, příliš tepelně upravené, nekvalitní potraviny (špatná strava), některé umělé přísady v potravinách, přemíra alkoholu, přejídání (více potravy znamená více trávení a tedy i vznik většího počtu odpadních látek), nadměrná konzumace cukru, cukrovinek, cukrářských výrobků, sladkostí, sušenek tyčinek, bonbónů, stres… A zase jsme u toho, jak důležitý je pro naše tělo zdravý životní styl. Kolik věcí jím můžeme ovlivnit a kolika problémům předejít. Tím spíše v současné situaci, kdy zdravý a odolný organismus a dobrá imunita jsou předpokladem pro to, abychom si v době pandemie uchovali pevné zdraví. Byla by opravdu hloupost si v této extrémně náročné době zdraví vědomě podkopávat.

Antioxidanty

Naproti tomu antioxidanty brání působení volných radikálů a to tak, že s nimi tvoří neutrální molekuly, vlastně jim navracejí zpět ty chybějící elektrony. Prostě se je snaží zneutralizovat, zneškodnit. Za normálních podmínek a okolností to dobře zvládají a tudíž je mezi volnými radikály a antioxidanty v těle rovnováha.

Problém nastává, když to zvládat přestanou. Tělo pak neumí vyvážit produkci volných radikálů vlastními silami a pomocí antioxidantů přijatých ze stravy. Tento stav se nazývá oxidační stres. Je to tedy jakási nerovnováha v těle mezi volnými radikály a antioxidanty, kdy volné radikály jsou v převaze a vyhrávají.

Antioxidanty mají tedy za úkol proti volným radikálům ze všech sil bojovat a eliminovat důsledky oxidačního stresu. Dělíme je na hydrofilní, které se nacházejí hlavně v mimobuněčné tekutině a lipofilní (rozpustné v tucích), které pronikají buněčnou membránou a mohou tedy účinkovat uvnitř buněk, i když jejich účinek nastává se zpožděním. Antioxidantů je celá řada. Níže uvádím ty nejdůležitější:

Antioxidant Zdroj v potravě
Vitamín A a karotenoidy /např betakaroten/ mrkev, dýně, žlutá zelenina, meloun, broskev, meruňka
Vitamín C rakytník, šípek, černý rybíz, ovoce, zelenina
Vitamín E Rostlinné oleje, oříšky, obilniny, listová zelenina
Selen ryby a mořské plody, houby, červené maso, obilniny,
Zinek Obilniny, luštěniny, ořechy, semínka slunečnice a dýně, kvasnice, maso, vejce

 

Velmi silnými antioxidanty jsou bioflavonoidy.  To jsou fenolytické látky rostlinného původu. Dodávají rostlinám jejich charakteristické vlastnosti – barvu, chuť a vůni. Působí jako prevence civilizačních chorob, posilují imunitu a zesilují efekt vitamínů z ovoce a zeleniny.

Jaký závěr z toho vyplývá?

Oxidačnímu stresu se nelze úplně vyhnout, je to víceméně důsledek látkové výměny a života jako takového. Můžeme ale maximálně eliminovat všechny negativní faktory, které jsem shora uvedla. Můžeme se vědomě rozhodnout pro zdravý způsob života a pro své zdraví v boji proti oxidačnímu stresu dělat to nejlepší. Detailní návod na změnu životního stylu, vše o hubnutí, psychice, udržení nové váhy a dalších věcech, které s tím souvisí, najdete v mém eBooku Jak zhubnout, kompletní průvodce hubnutím pro ženy.

PS: srdečně vás zvu vás do skupinky Zdravá a štíhlá v každém věku, která je určena k širšímu komentování a diskutování všech témat tohoto webu a ještě mnohých dalších.

Do skupiny tudy>>

Zdroj: Studijní materiál kurzu Poradce pro výživu, Institut zdravého životního stylu s.r.o., https://www.celostnimedicina.cz/volne-radikaly-a-antioxidanty-mudr-vaclav-holecek-csc.htm

Jsem výživová poradkyně a nadšená průkopnice zdravého životního stylu. Ukazuji lidem cestu k vysněné postavě, fyzické i duševní kondici, zdraví a celkové životní rovnováze. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Potkáme se na Facebooku :)
  • Stáhněte si Mini eBook jako dárek a získejte pravidelnou dávku inspirace z oblasti zdravého životního stylu
  • Stáhněte si eBook jako dárek a získejte pravidelnou dávku inspirace z oblasti zdravého životního stylu
  • Nejnovější články
  • Kategorie