Superpotraviny – vítaní pomocníci na posílení imunity

Svět se změnil ze dne na den

Náš svět a naše životy se změnily ze dne na den.  Všichni společně čelíme nepříteli, který je sice miniaturní, vlastně viditelný jen pod mikroskopem, zato obrovský svou silou a dopady, které má na naše zdraví a životy. Většina z nás tak vážnou situaci zažívá poprvé. Snažíme se dodržovat všechna pravidla, které stanovila vláda a zdravotníci, zároveň se všichni snažíme vyrovnat se všemi omezeními, kterými jsou nyní naše životy dotčeny. Je to velmi náročné a nikdo z nás neví, jak dlouho to bude trvat. Už po prvním týdnu karantény můžeme být unavení, vyčerpaní, frustrovaní, smutní, bezradní…Někdy je velmi těžké si udržet pozitivní myšlení. O tom, jak této situaci čelit po psychické stránce, pojednával můj minulý článek.  Možná se někteří z vás zamýšlí, jak posílit svoji imunitu a získat tak výhodu v boji s nebezpečným virem. Přináším tedy tipy, jak zlepšit svoji obranyschopnost jídlem.

Obecné tipy:

  • Jezte pestrou stravu bohatou na dostatek komplexních sacharidů (luštěniny, celozrnné obiloviny a přílohy, celozrnné pečivo), nenasycených tuků (rostlinné oleje, tučné ryby, ořechy a semínka) a kvalitních bílkovin (libové maso, ryby, zakysané mléčné výrobky, vejce)
  • Velmi důležitá je konzumace ovoce a zeleniny. Ovoce 1 až 2 porce denně, zeleninu v množství alespoň 500 g denně, ale klidně více. Ovoce a zelenina jsou zdrojem vitamínů a minerálů, důležitých pro náš imunitní systém, ale také vlákniny. Velmi bohatým zdrojem vitamínů je tzv. bobulovité ovoce (maliny, jahody, borůvky, brusinky). Z ovoce jsou také velmi prospěšné citrusy, které obsahují hodně vitamínu C pro zvýšení naší obranyschopnosti. Vynikajícím zdrojem vitamínu C je také např. rakytník a šípek.
  • Pijte dostatečné množství tekutin, alespoň 2,5 l denně. Vhodná je čistá voda, ovocné a bylinkové čaje.
  • Dbejte na dostatečný odpočinek a spánek. Možnosti pohybu jsou bohužel omezené, ale určitě se snažte denně se trochu protáhnout, zacvičit si. Pohyb pomáhá nejen po fyzické, ale také po mentální stránce.

Je velmi zásadní si udržet pozitivní myšlení a pravidelný režim. Režim a řád pomáhá  v přežití krizových situací.

A nyní k těm superpotravinám:

Co jsou to vlastně superpotraviny? V angličtině se nazývají superfoods a jsou to takové potraviny, které kromě své výživové hodnoty mají také konkrétní a prokazatelný pozitivní vliv na naše zdraví, tedy jakousi navíc přidanou hodnotu. Něco, čím naše zdraví  zlepšují. Mohou být výjimečné svým obsahem živin, vitamínů, minerálů či antioxidantů. Mají nejrůznější kladné efekty na naše zdraví: podporují imunitní systém, posilují srdeční svalstvo, normalizují hladinu cholesterolu, mají anti-aging efekt. Je tedy zřejmé, že nyní v této těžké době ohrožení koronavirem můžeme jejich konzumací zlepšit naši obranyschopnost.

Kde se vzaly?

Když se podíváme do historie, zjistíme, že lidstvo zná superpotraviny pro jejich účinky, léčivý charakter a uzdravující schopnosti již od pradávna. Mnoho z nich také pochází z míst, kde sídlily starodávné civilizace (Jižní Amerika, severní Afrika, Asie). Tyto rostliny většino přežívaly v drsných podmínkách, jako jsou pouště, vysoká nadmořská výška apod. a díky tomu v sobě zadržovaly co nejvíc živin, aby v těchto podmínkách vůbec byly schopny přežít. Výsledkem je tedy je abnormálně bohatý obsah živin v každé z nich.

A které to tedy jsou?

Superpotravin je opravdu velké množství. Některé z nich pocházejí ze zemí exotických a vzdálených, ale i v naší zemi jich roste celá spousta. Protože se zde zaměřujeme na zlepšení imunity, budu zmiňovat ty, které mají na zvýšení obranyschopnosti prokazatelný účinek.

Mezi ty exotické tedy patří:

Acai berry. Ovoce pocházející z deštných amazonských pralesů v Brazílii, plody Acai jsou velmi podobné našim borůvkám, jen jsou výrazně větší. Je velmi populární pro přípravu smoothies, odkud ho možná budete znát. Acai má velmi silné antioxidační účinky. Dále pomáhá snižovat hladinu škodlivého cholesterolu, regeneruje buňky, snižuje krevní tlak, zvyšuje imunitu, zlepšuje zrak, výrazně zvyšuje energii, snižuje stres.

Ženšen. Někdy se nazývá kořen života, je přírodní afrodisiakum a antidepresivum. Přispívá k dlouhověkosti, zvyšuje výkonnost, podporuje koncentraci a paměť, snižuje hladinu stresu, zvyšuje obranyschopnost, podporuje zdravý spánek.

Goji. Plody kustovnice čínské pocházejí především úrodné půdy Himaláje. Mají sytě červenou barvu a jsou velké asi jako sušené rozinky. Chutí připomínají něco mezi brusinkou, jablkem nebo šípkem. Pokud jste zvyklí si např. do granoly přidávat sušené brusinky nebo borůvky, stejně můžete použít Goji.
Goji má Má výborné antioxidační účinky, podporuje imunitu, vitalitu a dlouhověkost. Možná není náhoda, že lidé z oblasti Himaláje, kde je Goji běžnou součástí jídelníčku, se běžně dožívají nejvyššího průměrného věku na Zemi.

Chlorella. Sladkovodní řasa chlorella je původem z Japonska. O chlorelle se často mluví jako o zelené potravině budoucnosti. Chlorella čistí organismus, zvyšuje odolnost vůči infekcím a virům, zvyšuje fyzickou i psychickou výkonnost organismu, preventivně chrání před civilizačními chorobami – především kardiovaskulárního systému, pomáhá při diabetu – reguluje hladinu v krvi, reguluje tlak krve, podporuje trávení, pozitivně ovlivňuje spánek, myšlení a paměť, dokáže potlačit řadu infekcí, včetně boreliózy. Možná se ptáte, jak ji zařadit do jídelníčku. Nejjednoduší je asi připravit si smoothie z ovoce a zeleniny, kam se dá řasa snadno přidat. Chlorella je samozřejmě dostupná i v podobě tablet.

Z českých luhů a hájů: 

Echinacea (třapatovka). Tato bylina posiluje imunitní systém, výborná v době chřipek a nachlazení. Je k dostání ve formě čajů, kapek, tabletek

Vynikající pro posílení imunity jsou také včelí produkty tedy med, pyl, propolis, mateří kašička.

Česnek. Má silné protiparazitární, protiplísňové, protikvasinkové a antibakteriální účinky. Kromě toho pomáhá při rozpouštění tuků, nánosů, krevních sraženin, snížení cholesterolu a krevního tlaku. Je účinný antioxidant a posiluje imunitu.

A nakonec zázvor. Má antibakteriální a protizánětlivé účinky. Pomáhá při žaludečních, cestovních a těhotenských nevolnostech. Zmírňuje příznaky rýmy a chřipky.

Věřím, že vám tyto informace pomohou k tomu, abyste svoji obranyschopnost zvýšili a lépe tak přečkali tuto těžkou dobu. Každý jednotlivý střípek ze všech doporučení a rad, který budete dodržovat, vám dává větší šanci v boji se zákeřným virem zvítězit. Společně se pak můžeme těšit, až se zase náš svět a naše životy vrátí do normálu. Přeji vám hodně fyzických i mentálních sil.

PS: srdečně vás zvu vás do skupinky Zdravá a štíhlá v každém věku, která je určena k širšímu komentování a diskutování všech témat tohoto webu a ještě mnohých dalších.

Do skupiny tudy>>

Jsem výživová poradkyně a nadšená průkopnice zdravého životního stylu. Ukazuji lidem cestu k vysněné postavě, fyzické i duševní kondici, zdraví a celkové životní rovnováze. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Potkáme se na Facebooku :)
  • Stáhněte si Mini eBook jako dárek a získejte pravidelnou dávku inspirace z oblasti zdravého životního stylu
  • Stáhněte si eBook jako dárek a získejte pravidelnou dávku inspirace z oblasti zdravého životního stylu
  • Nejnovější články
  • Kategorie