Proč se lidem nedaří dlouhodobě zhubnout?

Položili jste si někdy otázku, proč je obezita takovým „morem“ posledních desetiletí, hlavně tedy ve vyspělých zemích? Jasně, na vině je dostatek, dokonce přebytek potravin, ještě k tomu průmyslově zpracovaných a sedavý způsob života. Ale zároveň existuje nespočet „hubnoucích“ metod, diet, různých přípravků na hubnutí, krabičkových diet, koktejlů a já nevím, čeho všeho ještě. Proč tedy lidé nehubnou? Možná lépe formulovaná otázka zní : „Proč se lidem nedaří optimální váhu dlouhodobě udržet?“ Oni totiž hubnou, ale krátkodobě. Jsou tací, kteří za život dokáží opakovaně zhubnout dvacet kilo i několikrát. Selhávají v tom, čemu já říkám „zdravý životní styl jako trvalý způsob života“.

Ale proč tedy?

  • Proč lidé dlouhodobě selhávají?
  • S čím bojují?
  • Na jaké limity narážejí?
  • Do jakých pastí se dostávají?
  • Jaké překážky překonávají?
  • Kde leží podstata toho problému?

Podobných otázek by se našlo spousta. Lidská psychiky je nesmírně složitá a vlastně fascinující. Jsem vždy velmi nadšená, když se mi podaří rozmotat aspoň nějaká vlákna té složité spleti lidské psychiky a někomu pomoci nalézt řešení. Pokusíme se v tomto článku na to podívat hlouběji a nalézt odpovědi alespoň na některé z nich. Pojďme tedy na to.

Čím déle vykonávám práci výživového poradce, tím více zjišťuji, že hubnutí po stránce „technické“ – tedy nastavení pravidel – je vlastně strašně jednoduché. Ano, zní to možná provokativně, ale je to tak. Na čistě praktické úrovni totiž racionální ani redukční jídelníček není nic až tak složitého. Je to o pár jednoduchých pravidlech, správné energetické bilanci, kvalitním spánku a odpočinku, dostatečném pitném režimu a přiměřeném pohybu.

Ten hlavní problém je úplně jinde. A v tom je ten zakopaný pes. To je ten důvod, proč po světě běhá takové ohromné množství lidí s nadváhou a obezitou. Problém není ukryt v našem žaludku, ani ve střevech. Leží v HLAVĚ. Zdravý vztah k jídlu začíná a často také (neúspěšně) končí v hlavě.

Najít totiž ten správný impuls pro začátek, udělat závazné rozhodnutí, vykročit z komfortní zóny může být sakra těžké. A na cestě pokračovat, nepovolit, překonat všechny bariéry hubnutí, dlouhodobě vytrvat a udělat si ze zdravého stravování svůj životní styl, to je skutečná výzva.

Za svůj profesní život jsem vyslechla velké množství neuvěřitelných příběhů. Některé z nich byly až bizarní, člověk by je nevymyslel. Prostě je musel napsat život sám.  A na základě svých zkušeností jsem všechny překážky, které brání v udržení zdravého způsobu života a optimální váhy, rozdělila do sedmi „přihrádek“. Určitě by se našly ještě nějaké další, ale tyto mi přišly takové nejtypičtější a všechny ostatní už jsou více nebo méně variací z nich. Obvykle člověk nemívá jen jednu, často to bývá kombinace více z nich. Některé z nich se týkají spíše začátku změny, jiné průběhu a dlouhodobé výdrže. Jedna se potkává s druhou, některé nejsou ani úplně ohraničené. I řešení se často prolínají. Lidská psychika je opravdu spletitá nelze proto úplně všechno přesně rozškatulkovat. Ale poměrně přesný obrázek toho, co dlouhodobému udržení váhy brání, to určitě poskytuje. A když máme problém identifikovaný a popsaný, tak s ním můžeme pracovat a hledat řešení. A to už je první krok k úspěchu.

Jaké překážky to tedy jsou?

  1. Pohodlí. Zaběhnuté koleje. Neochota měnit zažité návyky.
  2. Hektický životní styl. Stres.
  3. Jídlo jako náplast na každou radost i bolest.
  4. Past rychlých řešení, diety, zázračné prostředky na zhubnutí.
  5. Mimořádné události. Oslavy, Vánoce, návštěvy, dovolené.
  6. Emoční jedení, nesebeláska, citová nedosycenost.
  7. Toxické prostředí. Dostupnost (nezdravého) jídla na každém rohu.

V tomto článku se podrobněji zaměříme na překážku číslo 3. Je velmi častým jevem, proto si ji tady více rozebereme.

Jídlo jako náplast na každou radost i bolest

Jídlem se utěšujeme, když jsme smutní, jídlem se ale i odměňujeme, když máme radost, nebo když se nám něco povede. Kořeny tohoto zvyku sahají až do dětství. Když jsme si jako děti způsobili nějakou bolístku, obvykle nám maminka dala něco dobrého na utišení. Když jsme byli u paní doktorky stateční u očkování, dostali jsme bonbónek. A konečně kam jsme šli, když jsme dostali na vysvědčení hezké známky? No přece do cukrárny!

Neříkám, že je to vyloženě špatně. Vždyť k dětství trocha toho mlsání patří. Špatné je, když si tento dětský zvyk přeneseme i do dospělosti a naše dospělé bolesti, konflikty, nejistoty ničím jiným, než jídlem, řešit neumíme.

Co s tím?

Budete se prostě muset poohlédnout i po jiných slastech, než je jídlo. Už jen připustit si to, že je to možné, je první krůček k úspěchu. Sestavte si seznam aktivit nebo jiných odměn, které splní funkci náplasti na vaše negativní emoce či prožitky. A zároveň budou sloužiti jako odměna v případě emocí pozitivních. Měly to být aktivity, které vás těší, u kterých se cítíte skvěle, navodí vám dobrou náladu. Vzpomeňte si, co vás zklidní, co vás těší, čemu se rádi věnujete, co umocňuje vaši radost. Ty aktivity se můžou prolínat, sami postupně zjistíte, co vám nejvíce „zabírá“ v kterém případě.

Mohou to být například tyto:

  • Oblíbená sportovní aktivita
  • Poslech oblíbené hudby
  • Vana plná horké vody s voňavou pěnou a svíčkami
  • Meditace
  • Ruční práce
  • Výtvarná činnost
  • Rozhovor s kamarádkou
  • Práce na zahradě
  • Psaní deníku
  • Tanec
  • Koupit si něco hezkého na sebe
  • Dopřát si masáž, návštěvu kadeřníka, kosmetiky

Jak to bude vypadat v praxi?

Až vám zase příště bude ouvej, zkuste místo toho, abyste šli do špajzu nebo do lednice, zatelefonovat kamarádce a popovídat si s ní. Nebo si pusťte oblíbenou hudbu a u té si zatancujete. Napusťte si vanu plnou horké vody s voňavou pěnou a zkuste v ní svůj smutek rozpustit. A naopak, povýšení v práci jděte oslavit luxusní masáží nebo koupí nového kousku do svého šatníku.

Návyky trénujte postupně

Asi by bylo nereálné očekávat, že pokud jste doposud všechny starosti i radosti řešili jídlem, mávnutím kouzelného proutku se to teď změní a už nikdy se dobrotami uklidňovat nebudete. Chce to postupný návyk. Pokud se vám z pěti situací podaří jinak než jídlem „ustát“ dvě je to velký úspěch. A postupně navyšujte, až se dostanete do stavu, kdy budete mít všechny situace pod kontrolou.

Dopřejte si mlsací dny

Někomu mohou pomoci povolené tzv. „mlsací dny“ nebo alespoň tzv. „cheat meals“ (jedno povolené jídlo libovolného výběru jednou za čas, ať je jakékoliv).  Doporučuji vyhradit si na mlsání plánovaný čas. Může to být třeba jednou za týden vždy na konci pracovního týdne, nebo každou středu, to už je na vás. Nebudete mít podvědomý tlak, že už „nikdy více“, protože to je nereálné a brzo byste selhali úplně. Naopak takové vědomé kontrolované mlsání vás podpoří v budování výše uvedených nových návyků. Navíc by asi nebylo normální, kdybyste si třeba na oslavu narozenin nikdy nevyšli do restaurace. Nebo už si nikdy v cukrárně nekoupili zmrzlinu. Určitě to není o zacházení do úplných extrémů. Cílem je najít tu správnou rovnováhu v životě.

Zabiják stres

S překážkami v hubnutí souvisí i stres. Prolíná se hned několika z nich. Přidám tedy ještě tipy na řešení akutního stresu. Nemyslím tím teď ohrožení na životě, ale třeba situaci, kdy jste třeba extrémně rozčilení po hádce se šéfem a máte chuť to vyřešit nájezdem na lednici.

Co dělat v případě velkého stresu:

  • Levou rukou se chyťte za tu pravou, která sahá po jídle, zadržte ji a řekněte STOP!
  • Několikrát se zhluboka nadechněte a vydechněte, abyste získali kontrolu nad situací. Opravdu situaci důkladně prodýchejte, umožní vám to získat zpět ztracenou rozvahu.
  • Uvědomte si, že už jste chtěli jíst, protože se cítíte nepříjemně po konfliktu se šéfem, máte vztek, zlost, cítíte se poníženě atd…
  • A pak zvolte jednu z náhradních aktivit. Je dobré mít připravený „arzenál“ několika takových aktivit, aby bylo v případě potřeby z čeho vybírat.

Náhradní aktivity:

  • jděte se projít
  • proveďte jakoukoliv rychlou pohybovou aktivitu (poskoky, dřepy)
  • udělejte si krátkou meditaci
  • zabušte si do boxovacího pytle (nebo do polštáře)
  • energicky roztrhejte kupu starých novin
  • zatancujte si při oblíbené hudbě
  • zatelefonujte kamarádce
  • zalejte květiny
  • hlasitě si zazpívejte nebo zakřičte (pokud jste sama a je to vhodné😊)
  • udělejte si menší úklid nebo pořádek ve věcech
  • udělejte cokoliv, co odvede vaši pozornost od negativního pocitu a hlavně od jídla, kterým jej chcete řešit

Možná vám to teď přijde k smíchu, nebo zvláštní či hloupé. Ale funguje to, opravdu. Tyto techniky mám většinou ověřené u svých klientů, kterým úspěšně pomáhají. Můžete si vymyslet i vlastní, které budou sedět zrovna vám.

Jsou to takové ty nejzákladnější techniky. Myslím, že i míra ohrožení stresem souvisí se sebeláskou a celkovým pojetím života. Tedy tím, jak na svět pohlížíte. Zjednodušeně řečeno, toho, kdo je bytostný optimista, jen tak něco nerozhází. A naopak, od přírody úzkostnějšího a labilnějšího člověka stres ohrožuje velmi výrazně. Takže jsme zase u toho, že je neustále potřeba pracovat na naší psychice, optimistickém ladění, pozitivním přístupu k sobě. Což je práce na celý život.

Další faktory, které ovlivňují úspěšnost hubnutí

Jsou to okolnosti, které také také ovlivňují to, jak se hubnutí daří nebo naopak nedaří. A mnohdy si tu souvislost mezi nimi a hubnutím lidé neuvědomují. Jsou to například:

  • Délka a kvalita spánku. Choďte spát večer co nejdříve, protože spánek před půlnocí je nejvydatnější. Spěte v dobře vyvětrané místnosti, na kvalitní matraci, před usnutím se nedoporučuje dívat se na mobil nebo tablet, místnost mějte dobře zatemněnou. Těmto a spoustě dalších opatření se říká spánková hygiena a mají vliv na to, abyste spali kvalitně, hluboce, bez zbytečného probouzení a ráno se budili opravdu svěží a odpočatí. Délka spánku je individuální, obecně se uvádí 7-9 hodin pro dospělého jedince, někomu stačí méně.
  • Denní režim. Snažte se jej mít co nejpravidelnější, zaveďte do svého života co největší rutinu. I zdravý jídelníček se vám pak bude snáze dodržovat a hubnutí půjde lépe. Dostatečně odpočívejte, každý den zařaďte aspoň jednu menší relaxační aktivitu (teplá koupel s pěnou a svíčkami, meditace, poslech odpočinkové hudby…) Jedenkrát až dvakrát týdně si dopřejte delší relax, třeba masáž nebo saunu. prostě něco, co vás těší. Je důležité, abyste během hubnutí byli co nejvíce v pohodě.
  • Pohoda v profesním životě. Také v práci byste měli být co nejvíce v pohodě. Něco samozřejmě neovlivníte, ale neberte si v tuto dobu na sebe moc nových úkolů. Během hubnutí, alespoň na jeho začátku, byste měli mít v práci ideálně období bez velkých změn a bez větší zátěže.
  • Celková psychická pohoda a vztahy. Buďte optimističtí, přistupujte k věcem s nadhledem a k životu s humorem. Dobrá nálada a veselá mysl má výrazně pozitivní vliv na psychiku a ta zase na to, jak se cítí vaše fyzické tělo a tudíž, i jak vám půjde hubnutí. A vylaďte si také svoje vztahy. Snažte se udržovat harmonické vztahy v rodině, vyhýbejte se hádkám a konfliktům, které vás zbytečně dostanou do stresu. S lidmi, kteří vás rozčilují nebo vysávají, se jednoduše nestýkejte.

O vlivu psychiky na hubnutí by se psalo dát velmi dlouho, na to v tomto článku není prostor. Chtěla jsem vám poskytnout základní přehled a vodítko, abyste si roli vašeho mentálního nastavení při hubnutí uvědomili a začali s tím pracovat.

Pokud by vás práce s psychikou zajímali více, srdečně vás zvu do mého on-line kurzu hubnutí „Konečně zhubnu“ (pro ženy), kde je na to mnohem více prostoru a věnujeme se tomu.

Možností spolupráce je samozřejmě mnoho. Pokud nhttps://optimalnihubnuti.cz/prodejni-stranka-on-line-klubu-pro-zeny-hubneme-spolecne/ejste zrovna „kolektivní typ“, tak vám třeba bude vyhovovat velmi oblíbený eBook „Jak zhubnout, kompletní průvodce hubnutím pro ženy, který se v bonusech opírá o individuální spolupráci. Nahlédnout do něj můžete zde>> 

S RADOSTÍ BUDU VAŠÍ PRŮVODKYNÍ NA CESTĚ K VYSNĚNÉ POSTAVĚ!

Jsem výživová poradkyně a nadšená průkopnice zdravého životního stylu. Ukazuji lidem cestu k vysněné postavě, fyzické i duševní kondici, zdraví a celkové životní rovnováze. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Potkáme se na Facebooku :)
  • Stáhněte si Mini eBook jako dárek a získejte pravidelnou dávku inspirace z oblasti zdravého životního stylu
  • Stáhněte si eBook jako dárek a získejte pravidelnou dávku inspirace z oblasti zdravého životního stylu
  • Nejnovější články
  • Kategorie