Jak si užít dovolenou (a nepřibrat)

Konečně je tady léto.

Čas prázdnin, volna, dovolených, slunce, moře a dálek.. Dovolená…kouzelné slovo. Také ve vás evokuje dálky, poznání, dobrodružství, ale také odpočinek, relax a třeba nová přátelství? Celý rok se na ni těšíme a konečně je tady.

Je to neuvěřitelné, ale jsme právě u moře, přesněji u Jadranu, v našem oblíbeném Chorvatsku, na Istrii, u starobylého městečka Rovinj. Letos si toho vážím stokrát víc, protože máme za sebou opravdu náročný půlrok. Pandemie zcela ochromila dění v celém světě a ještě na začátku června nebylo jisté, že vůbec někam pojedeme. Ale my jsme tady.

Sedím na břehu krásného chorvatského moře a užívám si pohledu na tu nádheru.

Moře se rozprostírá k obzoru, je nekonečné a pravidelným rytmem vln mě ukolébává k příjemnému stavu klidu a bezpečí. Racci poletují nad mořem a svými typickými zvuky dokreslují přímořskou atmosféru. Moři je úplně jedno, za čím se my lidé na této zemi pachtíme. Zdá se nekonečné a věčné….Někdy je dobré se na ta naše lidská trápení podívat trochu z nadhledu, z jiné perspektivy. Letos jsme tu na deset dní, poprvé sami bez přátel. Zmatek a strach, které minulé měsíce panovaly, zapříčinily to, že jsme se prostě nestačili domluvit. Ale nevadí, naučili jsme se totiž v době koronavirové, že spolu jako rodina dokážeme trávit hodně času. Překvapivě příjemné zjištění. Po tom, co jsme všichni prodělali, si to užívám a vychutnávám úplně jinak, než dřívější roky. Jsem opravdu nadšená, že jsme tady, všechno daleko víc vnímám, každá drobnost mi přijde krásnější, barevnější. Je to po dlouhé době pár kouzelných dnů, kdy opravdu odpočívám a které mají neuvěřitelnou atmosféru a půvab.

Už jsem si zavedla pravidelný režim. Ráno vstanu, protáhnu se trochu a udělám si výbornou a zdravou snídani. Později se jdeme projet na kole nebo se projít po pláži. Hodně plavu, to opravdu miluju….Střídám bazén a moře. Opaluju se nejraději za pohybu, takže si pinkám s nejmladším synem u bazénu, to má moc rád a já díky tomu získám zase pohyb navíc. Vůbec je tady pro mě toho přirozeného pohybu mnohem více, než doma. Večer opět kolo nebo procházka kolem moře. Večery  jsou u moře opravdu kouzelné, barvy, které umí zdejší večerní nebe nad mořem vykouzlit, by nenamíchal žádný malíř…

Jak to mám s jídlem

Co se týká jídla, nepřeháním to, mám svůj zaběhlý rytmus.  Ale vždy se u moře snažím maximálně využít jeho darů. Často si dopřeju čerstvou rybu, mořské plody. Také zelenina a ovoce zde chutnají mnohem lépe. Není divu, mají mnohem víc sluníčka, než u nás. Vždy si dám jejich místní specialitu – plieskavici nebo čevapčiči. A ochutnám zdejší výborné víno.

Jinak se snažím chovat tak, abych si domů nepřivezla zbytečná kila navíc. Dovolená určitě neznamená, že máme být jak utržení ze řetězu a cpát se od rána do večera. To ví asi každý, kdo si hlídá váhu v rozumných mezích. Na druhou stranu jde o nalezení jakéhosi kompromisu, kdy si čas volna chceme užít, neomezovat se úplně, tu a tam si dopřát.

Má to jednoduchá pravidla, která také můžete aplikovat. Tady jsou:

  • Snažte se z běžných pravidel příliš nevybočovat. Je jasné, že když budete týden nebo čtrnáct dní jíst úplně špatně, tak to na váze bude znát.
  • Jezte stejně jako doma – pravidelně 4 – 5 x denně.
  • Hodně pijte, určitě minimálně o dvě sklenice vody více než doma. Je horko, snažte se dostat aspoň na tři litry.
  • Dodržujte aspoň zhruba rozložení jídla během dne (tzn. sacharidové potraviny spíš dopoledne, odpoledne a večer už s omezeně).
  • VYUŽIJTE ŠIROKOU NABÍDKU ZELENINY A OVOCE, která na jihu chutná výrazně lépe než u nás. Já např. miluju nakupování na místních trzích. Nejenže tady najdete vše čerstvé, ale takový trh na břehu moře nedaleko přístavu má neopakovatelnou atmosféru. Vyzkoušejte třeba i nějaké exotické ovoce, které si doma běžně nekoupíte.
  • Jak už jsem uváděla, užijte si ryb a mořských plodů, kde jinde než na dovolené u moře vám připraví skvělou rybu (nebo taky u nás v Jižních Čechách 😊).
  • Tu tam si klidně zahřešte, ale s mírou. Věděli jste třeba, že sorbet má výrazně méně kalorií než běžná zmrzlina?
  • S tím souvisí chutě na sladké…Ty jsem podrobně rozebrala v mém článku tady: Klidně se jimi můžete řídit i o dovolené, jsou obecně platné.
  • Alkohol a dovolená…žhavé téma. Je jasné, že je ho na dovolené víc. Chceme si dopřát, chceme si užít. Ale výrazně nejmenší riziko je suché bílé víno nebo suché prosecco. A hodně vody mezi tím. Ale jsme jenom lidé, takže proč si na dovolené nedopřát třeba sklenku aperolu, který má určitě aspoň pro nás ženy punc výjimečného pití 🙂
  • Více jídla kompenzujte více pohybem. Plavání, turistika, míčové hry, jízda na kole…Je toho spousta, co můžete o dovolené vyzkoušet. Dovolená rozhodně neznamená jen se povalovat u moře, naopak. Využijte každou příležitost k pohybu. Buďte co nejvíc aktivní.

 

Závěrem:

A hlavně, co je důležité ze všeho nejvíc, užívejte. Když už si něco dobrého dáte, tak s vědomím, že je to výjimečná situace a vychutnejte si to.Užívejte ten výjimečný čas, kdy čerpáte energii na celý zbytek roku, kdy si můžete odpočinout a nabrat sil. Bonusem je skvělá nálada a atmosféra, která vás při udržení váhy podpoří. Ukládejte si každý den do paměti jako krásný korálek na šňůrku. Později se k nim budete rádi vracet. Když budete jen trochu rozumní, tak váhu ustojíte, nebo to bude jen malý výkyv, který napravíte doma. Pokud to opravdu bude potřeba, inspirujte se v mém eBooku Jak zhubnout –  kompletní průvodce hubnutím pro ženy zde:  Ráda vám na vaší cestě budu provázet.

Jsem výživová poradkyně a nadšená průkopnice zdravého životního stylu. Ukazuji lidem cestu k vysněné postavě, fyzické i duševní kondici, zdraví a celkové životní rovnováze. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Potkáme se na Facebooku :)
  • Stáhněte si Mini eBook jako dárek a získejte pravidelnou dávku inspirace z oblasti zdravého životního stylu
  • Stáhněte si eBook jako dárek a získejte pravidelnou dávku inspirace z oblasti zdravého životního stylu
  • Nejnovější články
  • Kategorie