Co se děje s jídlem v našem těle?

Co se děje s jídlem v těle dále poté, co ho sníte?

Potrava dodává našemu tělu energii v podobě makroživin (těmi jsou sacharidy, bílkoviny a tuky).  Díky mikroživinám (to jsou vitamíny, minerály, stopové prvky) zase v těle všechny metabolické procesy probíhají tak, jak mají.

Většina z nás tak nějak tuší, co se s potravou v těle děje. Protože už však uplynulo pár let od té doby, co jsme seděli ve školních lavicích, neuškodí si udělat malé opáčko. 🙂

Trávení potravy začíná už v ústech, konkrétně sacharidy se začínají štěpit už díky enzymu ptyalinu, obsaženém ve slinách. Postupně potrava, kterou sníme, prochází trávicím traktem přes hltan, jícen a žaludek až do tenkého střeva. Každá ze tří zmíněných makroživin potřebuje ke svému trávení jiný trávicí enzym. Hlavní část trávicího procesu pak probíhá v žaludku, kde se potrava také pohyby žaludku mechanicky mísí. Jeho poslední část se nazývá dvanáctník, tady přitékají trávicí enzymy ze slinivky břišní i žluč tvořená v játrech a trávicí proces je dokončen. Na úrovní dvanáctníku se živiny začínají přes jeho stěnu vstřebávat do krve, další část procesu vstřebávání pak nastává v tenkém střevě. Nestravitelné zbytky potravy postupují do střeva tlustého, kde si na nich ještě z části pochutnají probiotické bakterie a zbytek odchází z těla ven.

Co se děje s živinami v těle dále?

Do hry vstupují játra, protože vše, co se vstřebá z trávicího traktu nejprve prochází játry, která si tento „materiál“ zpracují k obrazu svému, tedy potřebám našeho těla. Játra jsou mimo jiné velká chemická továrna, centrum metabolismu, ve které probíhá velké množství složitých biochemických procesů. Z látek, které přijaly z potravy tvoří ty látky, které naše tělo potřebuje a takto upravené živiny posílají dále do krevního řečiště. Naopak látky, které tělo nezužitkuje, či jsou dokonce škodlivé, játra přeměňují v jiné látky, probíhá tedy proces detoxikace a tyto látky jsou pak z těla odstraněny. Jedná se o různé škodlivé či toxické látky obsažené v lécích, alkoholu či průmyslově upravených potravinách. Živiny z jater dále postupují do krevního řečiště, kolují v krvi a dostávají se ke každé jednotlivé buňce, aby jí dodaly energii. Proces výživy se dokončuje na buněčné úrovni.

Z tohoto zjednodušeného popisu je zřejmé, že jsou dvě místa, která mají velkou důležitost ve vstřebávání živin. Je to na úrovni vstřebávání živin do krve (stěny dvanáctníku a tenkého střeva) a na úrovni vstřebávání živin do buněk (buněčné membrány).

U vstřebávání živin do krve hraje důležitou roli zdravá střevní mikrobiota (dříve se používal název střevní mikroflóra nebo také střevní mikrobiom). Je to obrovská masa probiotických bakterií, které žijí v našich střevech, udává se, že máme až 1,5 kg těchto bakterií. Dělí se na přátelské a nepřátelské, nebo také prospěšné a neprospěšné. A právě to, které z nich v našich střevech převažují, má vliv nejenom na  trávení, (tedy jestli probíhá bez problémů, nebo naopak trpíme nadýmáním, zácpou, průjmy, různými potravinovými alergiemi a intolerancemi, nebo třeba syndromem propustného střeva),  ale také na imunitu a psychiku. Až 80 % hormonu serotoninu neboli hormonu štěstí, se tvoří právě ve střevech. Složení střevní mikrobioty ovlivňuje do určité míry i naši váhu, respektive, jestli máme nebo nemáme sklon k nadváze a obezitě.

Za normálních okolností je v našich střevech symbióza a převažují bakterie prospěšné a my se pak cítíme dobře. Velmi často ale může nastat také disharmonie, která se projeví nejrůznějšími zažívacími potížemi, alergiemi, kožními problémy apod. Tzv. dysbióza střevní mikrobioty může vést až k nespecifickým střevním zánětům, jako je ulcerózní kolitida či Crohnova nemoc či dokonce karcinomu tlustého střeva. Protože je potřeba o svoji střevní mikrobiotu pečovat.

Na prvním místě zcela jistě vhodnou stravou, ve které bude mimo jiné dostatek vlákniny. Vhodné jsou také zakysané mléčné výrobky s živými probiotickými kulturami či kvašená zelenina. Protože ale strava v dnešní době má svoje limity, je vhodné posílit zdraví svých střev také kvalitní probiotickou kúrou.

Naše střeva můžeme podpořit vhodnou probiotickou kúrou. Protože strava, kterou dnes běžně konzumujeme, opravdu není to, na co je naše tělo nastaveno a to dokonce ani v případě, že se snažíme jíst zdravě. Zoufalý je nedostatek vlákniny ve stravě většiny populace. Na druhé straně je v jídle velké množství aditiv, které je do průmyslově vyráběných potravin přidáváno. Je to strava na hony vzdálená původní venkovské stravě našich předků. Já osobně používám výrobky mladé české Harmonelo, která vyrábí celou škálu probiotických sirupů s velmi účinným složením a dobrou vstřebatelnosti. Krásné příběhy zlepšení symptomů nemocí až úplná uzdravení mě nepřestávají udivovat.

Více informací najdete na této stránce>> 

Druhé místo, které je nesmírně důležité při konečném vstřebávání živin do buněk, je buněčná membrána. Je to obal buňky, který má být fluidní, pružný a prostupný jak pro vstup živin do buňky, tak také pro odvod odpadních látek z buňky ven. Každá jednotlivá buňka je takový malý organismus, má svoji buněčnou elektrárnu (mitochondrii), která spaluje energii, buněčné jádro a další organely. Pokud je membrána tuhá a živiny nepropouští dovnitř dostatečně, dochází k takzvané buněčné podvýživě. Živiny kolují v krvi, ale do buněk se nedostanou. Může dojít k paradoxu, že jíte i velmi kvalitní stravu například od farmáře, ale jednotlivé buňky si z ní nevezmou dostatek živin.

A aby byla buněčná membrána dostatečně prostupná, musí mít v sobě zabudováno dostatek omega-3 nenasycených mastných kyselin. Jsou to součásti tuků, konkrétně zdrojem omega-3 nenasycených mastných kyselin v naší potravě jsou výhradně tučné mořské ryby, ovšem těch je v našem jídelníčku žalostný nedostatek. A tady je opravdu důležité našemu tělu dodat omega-3 nenasycené mastné kyseliny z jiných zdrojů, než je jen potrava a to pomocí kvalitního doplňku stravy.

Opět jsem vsadila na špičkovou kvalitu a používám výrobky skandinávské společnosti Zinzino. Jsou z těch nejčistších zdrojů, s vysokým obsahem účinných látek, výborně se vstřebávají, jsou dobře stabilizované, takže se nekazí a navíc skvěle chutnají. Ani stopa pachuti po rybině, naopak jemná citrusová přichuť. Velmi komfortně se užívají.

Prozkoumejte, jak skvělé výrobky Zinzino jsou>> 

Nepodceňuje péči o svůj trávicí trakt a o svoje zdraví. Budu moc ráda, když mi do komentářů pod článek napíšete, co si o tom myslíte a jak se o svoje tělo staráte.

Jsem výživová poradkyně a nadšená průkopnice zdravého životního stylu. Ukazuji lidem cestu k vysněné postavě, fyzické i duševní kondici, zdraví a celkové životní rovnováze. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.